maandag 23 maart 2015

Drie voorbeelden over het werk in de expositie 'what about GREY' door Anton Gregoire


DRIE VOORBEELDEN

 

GREY 46

Op een gezellig salontafeltje zoals iedereen dat wel kent uit zijn

omgeving staan een mannen- en vrouwen torso. Beiden zijn

aangewezen op de zuurstof die tussen hen instaat. Hoewel je zou

denken dat ze op elkaar en de zuurstof zijn aangewezen zijn ze

pontificaal van elkander afgekeerd. Zijn we in onze samenleving niet

allen in meer of mindere mate van elkaar afhankelijk, beroven we

elkaar door onszelf van de ander te vervreemden niet van de

noodzakelijke levensader. Het doet me aan de andere kant ook

denken aan een KPN reclame uit de begintijd van de mobile

telefonie, waarin twee mensen in een bootje tegen over elkaar zitten

en elkaar bellen met de tekst: 'ik voel tóch een afstand'.

 

GREY 47 - Callgirl -

Op een nonchalante wijze hangt het 'onderstel' van een vrouw over

een stoel. Waar haar torso zou beginnen is een opengewerkte

ouderwetse telefoon gemonteerd. Het zou een commentaar kunnen

zijn op de positie van de vrouw in de seks industrie. Met haar

wellustige vagina lokt ze de mannen die haar moeten bellen. De

vrouw is ontmenselijkt. Of zou de boodschap zijn dat wij op dit

moment hard op weg zijn allemaal een mobiele telefoon of tablet te

worden. Al onze communicatie gaat digitaal, wij hebben geen

lichaam meer nodig.

 

GREY 51 - Jongens met een vliegtuig -

Deze installatie bestaat uit twee broers en een vliegmachine

waarmee ze spelen. De oudste broer heeft een duidelijke handicap,

hij mist een arm. De (veel te) lange armen van de broers lijken bij

uitstek geschikt voor het spel dat ze spelen; het heen en weer gooien

van een vliegtuig. Maar is het wel een spel wat hier gespeeld wordt.

Welke broer is de hoeder van de ander. Waarom heeft de jongere (of

in ieder geval kleinere) die verrekijker. Is er in het verleden iets

voorgevallen waardoor de broers dit spel spelen en heeft dat met de

handicap van doen. Zou het vliegtuig symbool staan voor de

bevrijding van de onderlinge afhankelijkheid. De installatie nodigt de

toeschouwer uit om te fantaseren over de relatie tussen de broers en

de omstandigheden waaronder zij het spel spelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten